سئو چیست و چگونه کار میکند ؟ بخش اول

با سلام به شما عزیزران و همراهان مجیران در این مقاله سعی کردیم که بخشی کوچکی از دنیا سئو را برای شما توضیح دهیم با ما همراه باشید .

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که موتورهای جستجو چگونه می توانند میلیون ها وب سایتی را که در فضای اینترنت وجود دارند، بررسی کرده و به هر یک از آن ها رتبه ای را بدهند که لیاقتش را دارند؟! آیا می دانید هنگامی که شما یک کلمه کلیدی را در اینترنت سرچ می کنید، موتورهای جستجو چگونه مطالب مرتبط با آن کلمه را در کسری از ثانیه در اختیارتان قرار می دهند؟ اگر دوست دارید با نحوه عملکرد موتورهای جستجو آشنا شوید، با مجیران همراه باشید .

سئو (SEO) یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو، مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی است که در طراحی و کدنویسی سایت، تدوین استراتژی محتوایی، تولید محتوا و لینک‌سازی خارجی انجام می‌دهیم تا جایگاه بهتری در نتایج جستجوی گوگل کسب کرده و بازدیدکننده بیشتری برای سایت جذب کنیم.

ولی تعریف سئو به همین جا ختم نمی‌شود عبارت SEO مخفف سه کلمه Search Engine Optimization است که به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است.

نحوه عملکرد موتورهای جستجو چگونه است؟ فرآیند سئو به چند بخش تقسیم می شود و الگوریتم گوگل صفحات را بر چه اساسی رتبه بندی می کند؟

موتور جستجو چگونه کار می کند؟

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که موتورهای جستجو چگونه می توانند میلیون ها وب سایتی را که در فضای اینترنت وجود دارند، بررسی کرده و به هر یک از آن ها رتبه ای را بدهند که لیاقتش را دارند؟! آیا می دانید هنگامی که شما یک کلمه کلیدی را در اینترنت سرچ می کنید، موتورهای جستجو چگونه مطالب مرتبط با آن کلمه را در کسری از ثانیه در اختیارتان قرار می دهند؟ اگر دوست دارید با نحوه عملکرد موتورهای جستجو آشنا شوید، این تیتر مختص شما است.
نخستین گامی که موتورهای جستجو به منظور کشف، دسته بندی و رتبه بندی تمام وب سایت های موجود در فضای اینترنت باید بردارند، اطلاع دقیق از نوع اطلاعاتی است که در دسترس هستند. پس از آن که این گام به درستی برداشته شد، موتورهای جستجو گام بعدی را آغاز نموده و اطلاعات را به طور منطقی در اختیار کاربران قرار می دهند. اگر چه ممکن است این فرآیند از نظر شما بسیار ساده و بی دردسر به نظر برسد، اما شامل سه اقدام اساسی است که چندان هم ساده نیستند!
crawling، ایندکس کردن و رتبه بندی کردن سه اقدام اساسی موتورهای جستجو محسوب می شوند. این موتورها با به کارگیری اقدامات مذکور به کشف محتواهای تازه منتشر شده پرداخته، سپس آن ها را در دیتابیس خود ذخیره نموده و در نهایت آن ها را به منظور استفاده کاربران دسته بندی می کنند. در ادامه هر یک از اقدامات نام برده را به اختصار مورد بررسی قرار می دهیم.

crawling

crawling را تحت عنوان خزش نیز نامگذاری می کنند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که موتورهای جستجو ربات هایی معروف به خزنده و عنکبوت در اختیار دارند. هنگامی که یک وب سایت جدید ایجاد می شود یا محتوای سایتی تغییر می کند، موتورهای جستجو این ربات ها را به منظور ارزیابی محتواها به سایت مورد نظر ارسال می نمایند. ربات های خزنده موظف به بررسی دقیق صفحات وب هستند. چرا؟!
تا بفهمند هر یک از این صفحات در چه زمینه ای ایجاد شده و دارای چه موضوعی هستند. اگر در صفحه ای لینک وجود داشته باشد، ربات های خزنده این لینک ها را دنبال نموده، از طریق آن ها به سایر صفحات رفته و به کرال کردنشان می پردازند!


گفتنی است که ربات های نام برده برای ارزیابی محتوای صفحات از هیچ مولفه ای فروگذار نکرده و همه چیز را به طور تمام و کمال مورد بررسی قرار می دهند. این که چه کلماتی در عنوان محتوا مورد استفاده قرار داده اید، چه زیر عنوان هایی استفاده کرده اید، متن محتوا را چگونه نوشته اید و… همه و همه از مهم ترین نکاتی هستند که از چشم موتورهای جستجو دور نخواهند ماند. به همین دلیل است که می گوییم این نکات طلایی سئو را هیچگاه فراموش نکنید!
عنکبوت ها برای فهمیدن محتوای سایت شما به دنبال یک الگوی مشخص در عنوان، زیر عنوان ها و متن می گردند. آن ها می خواهند بدانند چه کلمه یا عبارت خاصی به طور مرتب در متن تکرار شده است. به عنوان مثال اگر در محتوای تازه ایجاد شده در سایت شما کلمه شیر به تعداد دفعات قابل توجهی تکرار شده باشد، موتور جستجو احتمال می دهد که موضوع محتوای شما شیر جنگل است. این در حالی است که اگر علاوه بر شیر از واژه هایی همچون کلسیم، استحکام استخوان و… استفاده کرده باشید، موتور جستجو تشخیص می دهد که این محتوا درباره شیر پاستوریزه است.
این که موتورهای جستجو متوجه موضوع صفحه بشوند، بخش مهمی از ماجرا است، نه تمام آن! مسئله مهم تر تصمیم گیری در این باره است که از بین تمام صفحاتی که موضوع آن ها شیر پاستوریزه است، کدام ها به کوئری ارائه شده از سوی کاربران ارتباط بیشتری دارند؟! کدام یک از این نتایج را باید اول نشان داد؟!

ایندکس

پس از کرال کردن نوبت به ایندکس کردن می رسد. در این مرحله موتورهای جستجو باید تصمیمات لازم را در مورد چگونگی طبقه بندی اطلاعات اخذ نمایند. در حقیقت می توان گفت ایندکس کردن به فرآیندی اطلاق می شود که در طی آن صفحات کرال شده در پایگاه داده موتورهای جستجو ذخیره می شوند. لازم به ذکر است که هر یک از موتورهای جستجو از یک پایگاه داده مخصوص بهره مند بوده و این اطلاعات را در همان پایگاه داده ذخیره می نمایند.

رتبه بندی کردن

هنگامی که کاربر به جستجوی یک عبارت می پردازد، موتورهای جستجو بلافاصله سراغ پایگاه داده خود می روند تا اطلاعات مرتبط از پیش ایندکس شده را انتخاب و ارائه کنند. سوالی که مجددا پیش می آید، این است:
اطلاعات موجود در دیتابیس موتورهای جستجو به چه ترتیبی ارائه می شوند؟!

فرآیند سئو به چند بخش تقسیم می شود؟

سئوی داخلی سایت

سئوی داخلی همان گونه که از نامش پیدا است، به بهینه سازی صفحات داخلی سایت برای موتورهای جستجو می پردازد. اصلی ترین هدفی که سئوی داخلی برای تحقق آن تلاش می کند، رسیدن به رتبه های برتر رتبه بندی موتور جستجوی گوگل و افزایش ترافیک سایت می باشد. اگر سئوی داخلی یا به اصطلاح On-Page SEO به درستی انجام شود، موتورهای جستجویی همچون گوگل خیلی ساده و سریع سایت شما را پیدا کرده، موضوع فعالیتتان را درک نموده و در صورت برخورداری از استانداردهای لازم سایت شما را به عنوان یک سایت مفید شناسایی و به کاربران معرفی می کنند.

الگوریتم گوگل بر چه اساسی صفحات را رتبه بندی می کند؟

الگوریتم گوگل معیارهای متعدد و متنوعی را برای رتبه بندی صفحات سایت مد نظر قرار می دهد. 10 معیار مهم رتبه بندی برای الگوریتم های گوگل عبارتند از:

  • بک لینک
  • محتوا
  • تازگی محتوا
  • کلمات کلیدی
  • چگالی کلمات کلیدی
  • HTTPS
  • e-a-t
  • محتوای غیر کپی
  • نرخ کلیک

و اما جمع بندی محتوا رو باهم مرور کنیم :

موتورهای جستجو سه اقدام اساسی شامل کرال کردن، ایندکس کردن و رتبه بندی کردن را انجام می دهند. کرال کردن با هدف اطلاع از موضوع محتواها صورت می پذیرد. پس از آن اطلاعات به دست آمده در پایگاه داده مخصوص موتورهای جستجو ذخیره می شوند تا رتبه بندی صورت پذیرفته و هر زمان که کاربر کوئری مرتبطی را سرچ کرد، نتایج به ترتیب برای او به نمایش در بیایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *