مدیریت شبکه های اجتماعی چیست؟

در این مقاله سعی داریم که در مورد اهمیت شبکه های اجتماعی و نقش آن در کسب و کار با شما صحبت کنیم .رسانه­ های اجتماعی نقشی اساسی در فضای کسب و کار دارند. با وجود 3.2 میلیارد نفر کاربر شبکه­ های اجتماعی در سراسر جهان و اضافه شدن یازده کاربر جدید در هر ثانیه، می­توان گفت این مد به یک استاندارد جهانی تبدیل شده است .ابزارها و خدمات مدیریت شبکه ­های اجتماعی می­توانند به شما کمک کنند تا به این حجم عظیم از مخاطبان دسترسی پیدا کرده و خیلی راحت تر کمپین رسانه­ های اجتماعی خود را به مرحله اجرا برسانید.

اهمیت شبکه های اجتماعی

رسانه­ های اجتماعی فرصت بی نظیری را برای برندها ایجاد کردند. امروز کسب­ وکار شما قادر خواهد بود مستقیماً با مشتریانتان تعامل برقرار کند که مزایای بیشماری بدنبال خواهد داشت:

  1. به کمک شبکه­ های اجتماعی شما خواهید توانست حقایق ارزشمندی را در ارتباط با خریداران خود کسب کنید و اینکه آنان محصولات و خدمات شما را چگونه می بینند آگاه شوید.
  2. خواهید توانست بطور تصاعدی پاسخگوی شکایات و نظرات باشید.
  3. با نشان دادن اینکه به مشتریانتان اهمیت می­ دهید، گزاره ارزش قدرتمندتری را خلق خواهید کرد.

مدیریت رسانه­ ای اجتماعی (social media/network management) بر روی عناصر مهمی دست می­ گذارد که همه آن­ها به ایجاد یک استراتژی بازاریابی دیجیتال هدفمند می ­انجامد.

معرفی پلتفرم ­ها و شبکه­ های اجتماعی معروف

شما حتماً خودتان با بسیاری از این رسانه­های اجتماعی آشنایی کامل دارید، در ادامه بطور خلاصه به معرفی سه پلتفرم مهم خواهیم پرداخت:

فیسبوک

به افراد کمک می­کنند با یکدیگر و برند­هایی که به آن­ها علاقه دارند ارتباط برقرار کنند. با ابزار رایگان کسب­وکار، بینش و جامعه جهانی، فیسبوک همچنان می­تواند شما را در رشد سازمانتان یاری رساند. فرمت­های موجود در فیسبوک؛ پست و استوری می­باشند. شا همچنین می­توانید گروه­هایی تشکیل دهید و گردهمایی­هایی را میزبانی کنید که منجر به خلق یک جامعه شود.

اینستاگرام

اینستاگرام جامعه­ای پویا از افرادیست که بدنبال الهام گرفتن و کشف چیزهای موردعلاقشان شامل برندها و سازمان­ ها هستند. شما می­ توانید داستان برند خود را در اینستاگرام از طریق عکس و ویدئو و استوری­ های تعاملی تعریف کنید.

واتساپ

واتساپ هم راهی برای تعامل با مخاطبان جهانی است. شما می­توانید از واتساپ برای ایجاد حضوری تجاری استفاده کنید، اطلاعاتتان را برای افراد بفرستید و به مشتریانتان پاسخ دهید. در واتساپ شما می­ توانید پیام­های متنی بهمراه عکس، ویدئو و گیف ارسال کنید.

چگونه رسانه اجتماعی مناسب را انتخاب کنیم؟

  • ایجاد یک هدف

قدم اول انتخاب پلفرمی از شبکه­ اجتماعی است که با اهداف شما همسو باشد. بعنوان مثال اگر شما مدیر دیجیتال مارکتینگ یک شرکت حسابداری باشید. مشخصاً رسانه­ای مثل تیک تاک به درد شما نخواهد خورد. در عوض لینکدین یک شبکه اجتماعی حرفه­ای و تخصصی می ­باشد که بیشتر افراد به جهت مقاصد کاری و کسب اطلاعات مربوط به توسعه کسب وکار به آن رجوع می­کنند. خلق محتوا و مقالات عمیق و ارزشمند در ارتباط با چالش­ هایی که مشتریانتان تجربه می­ کنند می­ تواند به آگاهی بخشی و خلق سرنخ فروش برای سازمانتان منجر شود.

  • تعیین گروه هدف

جهت انتخاب رسانه اجتماعی مناسب بهتر است تعیین کنید گروه مخاطبان هدفتان چه کسانی قرار است باشند. گروه هدف گروهی از افراد هستند که شما میخواهید به آنان دسترسی پیدا کنید. افرادی که مخاطبین هدف شما هستند باید در ویژگی­هایی به هم شبیه و مانند باشند.

این اشتراکات به سه بخش تقسیم خواهد شد: دموگرافیک ، علایق و رفتار. دموگرافیک ویژگی­هایی مثل سن، جنس، درآمد، شغل و تحصیل است. علایق همان علاقه مشترک به محصول؛ موضاعات و یا فعالیت ­های خاص می ­باشد. رفتار؛ داشتن عادات مشابه مثل اینکه آیا آنان به ورزش مشترکی می ­پردازند.

انتخاب شبکه اجتماعی مناسب برمیگردد به اینکه شما درک درستی از نوع مخاطبانی که هر رسانه اجتماعی به خود جلب می­کند داشته باشید. مثلاً در برخی پلتفرم­ ها زنان بیشتر از مردان حضور دارند و برخی برای  گروه سنی جوانتر جذابتر است. وقتی شما مخاطبان هدف را برای کسب­ وکارتان تعریف می ­کنید، باید دقت کنید آن­ها از کدام یک از شبکه­ های اجتماعی استفاده می­کنند.

  • انتخاب فرمت یا شکل محتوا

هنگامیکه رسانه­ اجتماعی مناسب را برای کسب ­وکارتان انتخاب کردید باید تعیین کنید از چه فرمت یا نوع محتوایی می­ خواهید استفاده کنید. مثلا؛ ویدئو, عکس، متن و یا ترکیبی از همه.

قبل ازینکه تصمیم بگیرید کدام نوع محتوا برای شما مناسبتر است، دقت کنید افراد چگونه با هر یک از این شبکه­ های اجتماعی تعامل دارند. بعنوان مثال اگر هدف شما افزایش آگاهی است و شما کسب­ وکاری دارید که کارهای هنری می­ فروشد، شما به پلتفرمی نیاز خواهید داشت که عناصر بصری قوی در آن بکار میرود مانند پینترست و اینستاگرام.

شما می توانید با کارشناسان مجیران جهت انتخاب شبکه مجازی مناسب برای کسب و کار خود ارتباط برقرار کنید



رویکرد درگیر کردن مشتری شما چه خواهد بود

یک بخش اساسی در مدیریت شبکه­ های اجتماعی درگیر کردن مشتریان است. این فرصتی برای تعامل با مستقیم با آن­هاست و درک چالش­ها، نیازها و خواسته­ های آن­هاست و اینکه برند یا محصول و خدمت شما چگونه می­تواند آن را برطرف کند.

اما باید بدانید ارتباط با مخاطبان فقط مربوط به نظرسنجی ها نیست. بلکه درمورد پاسخ دادن به سوالات آنان ، ارائه اطلاعات مفید و گاهی اوقات ارجاع پرسش ­ها جهت حل و فصل به دپارتمان مناسب است.

نتیجه گیری

این روزها شرکت ها پول زیادی را صرف ایجاد محتوای فوق العاده برای فیس بوک ، توییتر ، اینستاگرام و سایر رسانه ­های اجتماعی موجود می­ کنند. در هر تجارتی که باشید، دسترسی به مشتریان و مخاطبان مناسب بستگی زیادی به در دسترس بودن و همه گیر شدن شبکه­های اجتماعی شما دارد.

صرف زمان و منابع بسیار جهت ایجاد پست های فیس بوکی و توییتری عالی، هیچ ارزشی نخواهد داشت اگر شما ندانید که چگونه به طور موثر بر تاثیر و نفوذ آنها نظارت کنید. افزایش تعداد فالوورها فقط بخشی از داستان را بازگو می کند .

بنابراین مدیریت شبکه­ های اجتماعی به شما کمک می­کند بر روی نقاط قوت خود مانوور داده و همچنین تجربه برند قوی تری خلق کنید. وقتی در یک رسانه اجتماعی به موفقیت رسیدید سراغ بعدی بروید. زمانیکه در فرایند مدیریت شبکه های مجازی و تولید محتوای شما اصلاح صورت گیرد، مدیریت یک حساب دیگر آسانتر خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *